З новими положеннями Закону можна ознайомитись незабаром в офіційних виданнях.
Позитивним є те, що Закон об’єднав та системізував нормативні документи, які існували досі. Деякі положення знайшли більш широкого визначення, особливо в питаннях застосування зброї під час відсічі збройної агресії та забезпечення власної безпеки прикордонних нарядів.
Передбачено декілька новел, які розширюють повноваження при застосуванні зброї без попередження.
Це наприклад стосується випадку, якщо особа, затримана або заарештована за вчинення злочинного діяння, відповідальність за яке передбачена законом, намагається здійснити втечу із застосуванням транспортного засобу.
Більш серйозно в Законі підійшли до унеможливлення фактів нападу на прикордонників, що є дуже актуальним згідно до сучасних умов оперативної обстановки.
Так, зброя може бути застосована навіть без попередження, у разі здійснення особою спроби скоротити визначену прикордонником із вогнепальною зброєю в руках відстань до нього або службового транспортного засобу або до об’єктів, що перебувають під охороною (у тому числі пунктів пропуску через державний кордон України), а так само доторкнутися до цієї зброї.
Важливо, що кожен прикордонник самостійно приймає рішення на застосування особистої зброї та спецзасобів.
Отримання дозволу на застосування зброї передбачено тільки в окремих випадках (наприклад при надходженні на кораблі чи літаку).
Закон вказує порядок застосування зброї в умовах використання безпілотних літальних апаратів. Так, зброя може бути застосована без попередження для примусового припинення польоту шляхом пошкодження або знищення безпілотного повітряного судна.
Окрема увага зосереджена на забезпечення безпекових заходів шляхом здійснення поверхневої перевірки.
Так, поверхнева перевірка може здійснюватись щодо осіб, речей, товарів (вантажів) і транспортних засобів, які перебувають у контрольованому прикордонному районі*, в пункті пропуску (пункті контролю) через державний кордон України або контрольному пункті в’їзду-виїзду.
—
*Контрольований прикордонний район збігається з адміністративною територією района, що прилягає до Державного кордону (прим. авт)
—
При цьому, такий захід, як поверхнева перевірка є можливий не тільки при затриманні порушників прикордонного законодавства, а і
у разі перебування особи в межах прикордонної смуги* без відповідного дозволу чи наявності підстав вважати, що в особи чи в транспортному засобі знаходиться річ, обіг якої заборонено чи обмежено. Під таку річ зокрема можуть підпадати і підакцизні товари, наприклад тютюнова чи алкогольна продукція.
—
* прикордонна смуга – ділянка місцевості, яка встановлюється
безпосередньо вздовж державного кордону завширшки 5 кілометрів від лінії державного кордону, але
не менш ширини смуги місцевості, що розташована в межах від лінії державного кордону до лінії прикордонних інженерних споруд.
—
Поверхнева перевірка полягає у здійсненні візуального огляду особи, у тому числі огляду речей.
Закон визначає права прикордонникам здійснити перевірку речей та/або транспортного засобу. Це здійснюється шляхом візуального огляду речей та/або транспортного засобу або візуального огляду вмісту особистих речей, салону, багажника, підкапотного простору транспортного засобу та вантажів (товарів та інших предметів), що переміщуються у такому транспортному засобі.
Важливо врахувати, що під час поверхневої перевірки прикордонники мають право вимагати відкрити сумку чи інші засоби переміщення речей, капот, кришку багажника та/або двері салону транспортного засобу, показати вміст кишень одягу особи, стосовно якої проводиться перевірка, а особа зобов’язана показати, відповідно вміст особистих речей, кишень, надати доступ до конструктивних елементів транспортного засобу.
Варто зауважити, що в Законі залишено раніше діючу норму, коли прикордонники мають право застосовувати вогнепальну зброю для зупинки транспортного засобу шляхом його пошкодження, якщо водій своїми діями створює загрозу життю і здоров’ю військовослужбовця чи чи інших осіб.
Також Закон передбачив право на застосуванням зброї та спецзасобів для припинення протиправних дій у разі заблокування пунктів пропуску через державний кордон України.
Підсумовуючи.
Закон є необхідним та сприяє удосконаленню реалізації функцій Держприкордонслужби України.
Він безумовно охолодить наміри окремих осіб та злочинних угруповань ігнорувати законні вимоги прикордонних нарядів.
Втім, в органах та підрозділах охорони кордону слід провести серйозні заходи із удосконалення професійної навченості військовослужбовців. Останні повинні натренувати свої навички в застосуванні зброї до автоматизму.
Звісно, що при підготовці тексту Закону можна було відійти від вкрай замислуватих термінологій, які важко сприйматимуть військові, особливо з категорії осіб строкової служби. Мабуть і Вам буде складно одразу зрозуміти один з таких визначень, до прикладу:
«Захід примусу є пропорційним, якщо шкода, заподіяна охоронюваним законом правам і свободам людини або інтересам суспільства чи держави, не перевищує блага, для захисту якого він застосований, або створеної загрози заподіяння шкоди»
Але то дрібниці.
Головне, щоб на Державному кордоні України був державний порядок.
Бажаємо українським прикордонникам міцного духу та вдачі!
Аналіз провів, керівник ГО Патріотичне братство прикордонників України
Олег Медведчук